Mommy (to be)


voorbereiden op de bevalling

Online zwangerschapscursus

Wat fijn dat dit tegenwoordig bestaat, een online zwangerschapscursus! Op de site van Baby op komst kan je deze cursus van 14 lessen van 15 minuten om je goed voor te bereiden op je bevalling doen. De cursus wordt gegeven door verloskundige Wietske van Luipen”.

 

Voorbereiden op de bevalling

De website Baby op komst is een heel fijne site om je voor te bereiden op de bevalling. Van baby uitzet lijstjes tot online zwangerschapscursus, zwanger worden, zwanger zijn en de eerste maanden met je baby, heel handig dus.

Brenda

Voorbereiden op de bevalling

Voorbereiden op de bevalling kan op veel manieren, één daarvan is een cursus bij Mensendieck. Ik heb de cursus gedaan bij de Oosterpark praktijk in Amsterdam, ik was hierdoor echt klaar voor de bevalling, kom maar op dacht ik. In een groep van maximaal 8 mede zwangeren werd bij de Oosterpark praktijk aandacht besteed aan de volgende punten:

  • het bewust maken en leren behouden van een goede lichaamshouding en manier van bewegen tijdens en na de zwangerschap.
  • het bewust maken en efficiënt leren gebruiken van spieren en gewrichten die veranderingen ondergaan tijdens de zwangerschap en van belang zijn bij de bevalling, zoals bekkenbodem-, bil-, heup-, borst-, rugspieren en bekkenverbindingen.
  • het voorkomen en indien nodig verminderen van zwangerschapsklachten (rugpijn, bekkenklachten, spierkrampen etc.)
    – ademhalings- en ontspanningsoefeningen
    – spierversterkende- en circulatiebevorderende oefeningen
    – de theorie over zwangerschap en bevalling, zoals; wat gebeurt er tijdens de verschillende stadia van de bevalling; het ontsluitingsstadium, het persstadium en het nageboortestadium
  • hoe de bevalling kan beginnen en wat je kunt doen
  • wanneer je de verloskundige moet waarschuwen
  • hoe lang de bevalling kan duren, etc.
    – de praktijk van het bevallen;
  • het leren opvangen van ontsluitingsweeën met een juiste ademhaling en met aandacht voor ontspanning van de buik en een goede lichaamshouding
  • het leren opvangen van de persdrang indien er (nog) niet geperst mag worden
  • een goede perstechniek qua ademhaling en houding
  • mogelijke pershoudingen en de voor- en nadelen hiervan
    – het opvangen van ongemakjes tijdens het ‘ontzwangeren’
    – oefeningen die je de eerste tijd na de bevalling kunt doen
    – het onderling uitwisselen van ervaringen

Liefs Tassie

Bespreek de angsten van je kind

Gastblog van Fear Away geschreven door Imke. Fear Away maakt het leven van je kindje angstvrijer en nóg leuker. Mijn […]

lees meer

tip van de week


Obstipatie/constipatie

Heeft je baby/kindje last van harde ontlasting, of een moeilijke stoelgang en geef je (nog) borstvoeding? Kolf wat melk en […]

lees meer

Liefs Tassie


De mama achter Mommy Knows Best

Heb jij een tip?

Stuur het in!